KONTENT IS KING ~ Kong | Mobilspelaren | Sportgamers | Gamer

Vi är en sekt, och vi vill ha dig

Här finns ett evangelium att sprida. Sjung halleljuah med oss min vän och ta till dig de trådlösas budskap.

Mobilspelsbranschen är en djungel. Skulden ligger till stor del hos marknadsföringen, eller närmare bestämt, bristen därav. Det operatörer, aggregatörer, utgivare och andra återförsäljare ännu inte förstått är att mobilspelen är en liten sekt som måste börja slåss mot de stora religionerna Datorspel, Konsolspel och framför allt Bärbara-spel för att börja räknas. Så ser det ju ut i vår stora, grymma värld. Vi har buddhister, muslimer, hinduer, kristna, judar och sikher i kamp med varandra om människans själ och tro. I bakgrunden lurar den ena efter den andra sekten i jakt på religionsstatus och erkännande. De för kampen genom att marknadsföra sig som mystiska eller coola. Scientologerna har hemliga skrifter medan kaballa-rörelsen leker med det ockulta. Hollywoodstjärnor som tappat hjärnceller på grund av alltför många kamerablixtar värvas in i rörelserna för att sedan säga “kolla, jag gör ju det, varför hänger du inte med?”.

För att mobilbranschen ska lyckas gäller det alltså för den att bli den nya scientologin. Det gäller att påpeka styrkorna med mobilen; den är ständigt uppkopplad, har bluetooth, inbyggd kamera och en mikrofon som kan användas för att röststyra spel. Samtidigt gäller det att synas och ett exempel kan vara att göra som Gameloft och låta Paris Hilton hålla i en mobiltelefon framför dreglande speljournalister.

Folk inom mobilbranschen snackar gärna om potential. Det finns ju 500 miljoner användare där ute som har möjlighet att spela på sina mobiler, hur får vi dem att börja? Tanken är god men föga nyttig när 95% av de potentiella användarna inte ens vet vad ett mobilspel är.

Mobilbranschen gör misstaget att tro att problemet ska lösa sig självt. “Bara det finns tillräckligt många spel på marknaden kommer användarna att upptäcka dem”. Logiken felar uppenbarligen när potentiella kunder inte ens vet vart de ska börja leta. Lösningen på problemet är med andra ord marknadsföring. Man måste visa att spelen finns och sätta igång en “word of mouth”-revolution. Med fördel genom att rikta sig mot just den målgrupp som anser att mobilspel är skräp, nämligen hardcore-spelarna som gärna spelar allt annat än just mobilspel. Lyckas man övertyga en gamer om att hon kan spela guldkorn på sin mobil lär hon sprida evangeliet vidare. Och utan att någon vet ordet av har kanske mobilspelen blivit som vilka andra spel som helst, nämligen något man plockar fram när man önskar sig underhållning.

Diskussion

Det finns 5 svar ~ vad tycker du?

  1. Pang på rödbetan! Du har rätt!

    Av Scary ~ 25/10 -06 kl 13:02

  2. Absolut!

    Av eld ~ 25/10 -06 kl 13:12

  3. SÖKES: en vettig butik för mobilspel.

    Vill du köpa ett PC/konsol-spel? Jag lovar att du direkt vet ett antal butiker och webbplatser du kan gå till.

    Vill du köpa ett mobilspel? OK, men var ska du gå? Inte lika enkelt. Mobiloperatörerna gör ett värdelöst jobb som butiksägare, och de oberoende portalerna (Inpoc etc) har inte marknadsföringskraften att nå ut.

    Kanske kommer EB Games, Amazon och motsvarande börja sälja mobilspel. Kanske kommer nya kanaler (t.ex MobileGames.com). Personligen tror jag nog att Yahoo! Games, MSN Zone och Pogo.com ligger bäst till som framtidens butiker för mobilspel.

    Av Tom ~ 25/10 -06 kl 13:12

  4. Fimnns det inte siter som säljer mobilspel? Typ Inpoc och Jamba är väl rätt stora ändå?

    Av DenOnde ~ 25/10 -06 kl 21:48

  5. […] Som första text har jag valt att publicera en krönika som behandlar mobilspel och marknadsföring, eller bristen därav. Läs “Vi är en sekt, och vi vill ha dig” genom ett enkelt klick. […]

    Av Vad mobilspelen saknar | Se till vänster, där går en arab ~ 1/02 -07 kl 00:11

Skriv ett svar

Du står för vad du skriver! Uppgifter såsom IP-adress och liknande detaljer om dig lagras när du kommenterar, och kan komma att lämnas vidare till myndigheter vid missbruk. Integritet.